پنج‌شنبه , می 9 2024

آخرین نوشته ها

سازمان فضایی ایران، به دنبال اقتصاد فضایی

سازمان فضایی ایران ، به دنبال اقتصاد فضایی

نشست خبری رییس سازمان فضایی ایران به مناسبت هفته جهانی فضا امروز با اصحاب رسانه برگزار شد؛ نشستی که «مرتضی براری» بیش از هر چیز در آن بر اقتصاد فضایی تاکید کرد.

معاون وزیر ارتباطات خبر داد که ایران در میان ۹ کشوری است که صاحب چرخه کامل فناوری فضایی هستند و با کمک حداکثری دانشگاه قادر به قراردادن ماهواره بومی در مدار شده است. او به برنامه‌ای ۲۰ ساله اشاره کرد که ۱۰ سال اول آن از ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴، به گفته او دستاوردهای قابل قبولی داشته و اکنون زیرساخت استفاده از اقتصاد فضایی را برای کشور مهیا کرده است:

«در برنامه‌های ۱۰ سال دوم که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است، مهمترین هدف ما توسعه و تثبیت صنعت فضایی است که بتوانیم ماهواره‌های عملیاتی و تجاری در مدار مورد نظر قرار دهیم و خدمات بگیریم.»

سازمان فضایی ایران

رییس سازمان فضایی ایران همچنین خبر داد که در اعتبارات لایحه بودجه امسال ۵۷۰ میلیارد تومان منابع در جهت توسعه زیرساخت های فضایی در نظر گرفته شده: «امیدواریم بخش اعظمی از این منابع را جذب و در همین راستا جلساتی را نیز با نهاد های توسعه ای و صندوق توسعه ملی برگزار شده است.»

از سوی دیگر او اشاره کرد که سازمان فضایی ایران به دنبال رهاسازی تصدی‌گری و وارد کردن بخش خصوصی به حوزه فضایی است. براری عقیده دارد که به این شکل، بستری برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بین‌المللی شکل خواهد گرفت. وی اولویت دیگر این سازمان را توسعه بازار، به دلیل وجود بازار بالقوه در حوزه مشاغل فضا پایه در دنیا عنوان کرد.

همه این‌ها در حالیست که رییس سازمان فضایی ایران در ماه‌های اخیر اشاره زیادی به همکاری این سازمان با استارت‌آپ‌ها کرده بود و در جلسه امروز، جزییات بیشتری از این مسئله را تشریح کرد: «با شناسایی اولویت توسعه استارت آپ‌ها، سازمان فضایی پنج حوزه خدمات شهری، کشاورزی، محیط زیست، هواشناسی و مدیریت بالایای طبیعی را برای فعالیت آنها در نظر گرفته است تا با توسعه برنامه های کاربردی و اپلیکیشن ها ایفای نقش کنند.»
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید

خداحافظی با شورای رقابت ؛ بسترسازی برای افزایش قابل توجه قیمت کارخانه ها

خداحافظی با شورای رقابت ؛ بسترسازی برای افزایش قابل توجه قیمت کارخانه ها

بازار خودرو کشور این روزها شرایط خاصی را تجربه می‌ کند. هرچند مدت زمان زيادى از شروع تحریم دوباره خودروسازی ایران نمى گذرد. با این حال بازار خودرو از همان هفته های ابتدایی سال با دریافت سیگنال های منفی از منابع مختلف، ساز گرانی را کوک کرد و نمودار قیمت خودروهای داخلی روندی صعودی به خود گرفت. اوضاع به شکلی پیش رفت که در حال حاضر کف قیمت خودرو در بازار به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

شورای رقابت

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت اعلام كرد: از این پس شورای رقابت تنها چارچوب قیمت گذاری خودرو های داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌ کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
هزینه تولید خودرو از دو ناحیه ارز و مواد اولیه، شارژ مى شود، محدودیت تخصیص ارز به خودروسازان و قطعه سازان و ماندن قطعات و مواد اولیه در گمرک، هزینه تولید را بیش از پیش بالا برده است.
وى در اين باره اعلام كرد: خودروسازان بنابر میزان ارزبری محصولاتشان که از ۱۲۰۰ دلار پراید تا چند هزار دلار برای برخی خودروها تخمین زده ‌اند، خواستار افزایش قیمت محصولاتشان بنابر میزان ارزبری مثلا از ۱۷ تا ۳۰درصد و بیشتر شده‌ اند که این درصد در هر خودرو و بنابر میزان ارزبری متفاوت است.

شورای رقابت

شورای رقابت که از اواخر سال ۹۱ به‌ عنوان مرجع قیمت گذاری خودرو های داخلی انتخاب شد، ابتدا مسوولیت تعیین قیمت تمام محصولات خودروسازی کشور را به عهده داشت. با این حال، شورا به‌ تدریج از گستره فعالیت خود کاست و از پروسه قیمت‌ گذاری برخی خودروهای داخلی خارج شد.

وى در انتها توضیح داد: با تشکیل شورای هماهنگی سران سه قوه و به ‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، موقتا ناگزیر به مشاهده دور زدن شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو هستیم. در این خاص فعلی کشور خیلی از مصوبات قانونی دور زده شده و حتی تشکیل شورای هماهنگی سران سه قوه نیز با دور زدن قانون بوده است.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید

رد پای تغییرات نرخ ارز در آلودگی هوا ؛ از کمبود کاتالیست تا احتمال کاهش کیفیت بنزین

رد پای تغییرات نرخ ارز در آلودگی هوا ؛ از کمبود کاتالیست تا احتمال کاهش کیفیت بنزین

تقریبا تمام طول دهه گذشته بعد از حدود شهریورماه بحث آلودگی هوا به طور جد مطرح شده و بسیاری از افراد و مسئولان کلان شهر ها رو درگیر خود می کند. اما امسال متهمان این ماجرا افزایش پیدا کرده و پای صنایع وابسته به خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک نیز به این میدان باز شده است و دیگر سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری‌ها تنها متهمان ماجرا نیستند. جالب است که مشکلات ارزی و بازی های مربوط به آن حتی پای خود را به مبحث آلودگی هوا نیز باز کرده و این نشان می دهد که قیمت ارز می تواند بر تمامی ابعاد و جنبه های زندگی ما تاثیر گذار باشد.

شهرداری تهران اعلام کرده که مرحله دوم طرح LEZ از ابتدای آبان ماه سال جاری اجرا خواهد شد و مطابق با آن از این تاریخ خودروهای فاقد معاینه فنی در تمامی مناطق تهران، در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز جریمه می شوند. البته به نظر می رسد که مسئولان وزارت صمت و بانک مرکزی همچنان متوجه جدیت ماجرا نشده و برای آن ها روشن نشده است که کاتالیست خودروهای سبک و سنگین می‌تواند چه نقشی در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها به‌ویژه در فصل سرد سال داشته باشد.

آلودگی هوا

این ادعا به این علت بیان می شود که گفته می شود معدود تولیدکننده‌های کاتالیست در کشور هنوز موفق به دریافت ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه خود نشده‌اند. بخش عمده‌ای از مو اد اولیه موردنیاز برای تولید کاتالیست در گمرکات کشور خاک می‌خورد و یا در انبار شرکت‌های خارجی تولیدکننده مواد اولیه تلنبار شده است.

تخصیص نیافتن ارز به این موضوع می تواند عوارض و صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت مردم به همراه داشته باشد و به نظر می رسد که اهمیت این موضوع و توجه به نقش کاتالیست ها در کاهش آلودگی هوا هنوز به درستی برای افراد و کارشناسان شاغل در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص نشده است.

به علاوه شنیده می شود که تعدادی از خودروهای تولید داخل نیز بدون نصب کاتالیست راهی جاده شده و خودروسازان مدت هاست که به سراغ خرید از تولیدکننده‌های کاتالیست در کشور نرفته اند.

آلودگی هوا

با این اوصاف به نظر می رسد که حل مشکل آلودگی هوا چندان برای مسئولان مربوطه اهمیت نداشته و استناد به شعارها و طرح‌هایی با اسامی دهان‌پرکن تنها چیزی است که در نهایت نصیب مردم می شود. با این شرایط قطعا زمستان و پائیز پیش رو نیز پر از روزهایی خواهد بود که پس از وارونگی هوا، ادارات و مدارس تعطیل شده و این تعطیلی زیان غیرقابل وصفی را تحمیل اقتصاد کشور کرده و دولت مجبور به پرداخت هزینه در این راستا در جای دیگر خواهد شد.

منطقی تر به نظر می رسد که دولتی ها در شرایط فعلی ارز موردنیاز برای مواد اولیه تولید کاتالیست را تامین کرده تا در جای دیگر مجبور به پرداخت هزینه های مربوط به نبودن کاتالیست در کشور، مشکلات کمرشکن آلودگی هوا برای محیط زیست، نظام سلامت و دیگر دستگاه‌های دولتی نشوند.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید

محققان احتمالاً شواهدی از وجود یک ماه فراخورشیدی یافته باشند

محققان احتمالاً شواهدی از وجود یک ماه فراخورشیدی یافته باشند

طی چند دهه اخیر، بشر قادر به شناسایی هزاران سیاره در خارج از منظومه شمسی بوده است؛ در واقع فضاپیمای کپلر به تنهایی بیش از 2600 سیاره این چنینی را کشف کرده است. اما تا به امروز هیچ نشانه ای از ماه های فراخورشیدی یافت نشده است. از آن جایی که قمرها معمولاً کوچک تر از سیارات خود هستند، شناسایی آنها دشوارتر است و این موضوع می تواند توضیحی معقول برای چرایی عدم کشف آنها تا امروز باشد. با این حال محققان دانشگاه کلمبیا حالا به شواهدی مبنی بر وجود یک ماه فراخورشیدی در فاصله چندین سال نوری از زمین دست یافته اند.

محققان این دانشگاه به تحلیل اطلاعات به دست آمده از 284 سیاره فراخورشیدی پرداختند و به دنبال نشانه هایی از یک ماه فراخورشیدی بودند؛ طی سال گذشته هم خبر دادند که احتمالاً چنین قمری را یافته باشند. پیش از نتیجه گیری اما نیاز به رصدهای بیشتر بود.

پس از این محققان به پایش سیاره فراخورشیدی Kepler-1625b از طریق تلسکوپ هابل پرداختند و هنگامی که مشغول گردش به دور ستاره خود بود، روشنایی ستاره به هنگام عبور سیاره از مقابل آن بررسی شد. در این جا بود که محققان دو نشانه از وجود ماه های فراخورشیدی یافتند.

ماه فراخورشیدی

نخست اینکه بعد از عبور سیاره، روشنایی ستاره برای دومین بار و به مقدار کمتری کاهش یافت که نشان می دهد جسم کوچکتری، مانند یک قمر در حال گردش به دور سیاره بوده است. علاوه بر این، گردش دوم سیاره به دور ستاره زودتر از آنچه انتظار می رفت اتفاق افتاد که احتمالاً دلیل آن قمری باشد که سیاره را به سمت خود می کشد؛ قمر زمین هم چنین تاثیری بر سیاره خاکی ما دارد.

محققان در گزارش خود خاطر نشان کرده اند که وجود این ماه ابرخورشیدی هنوز تایید نشده و بازهم باید به رصدهای بیشتر پرداخت. «اگر این یافته با رصد از طریق هابل به تایید برسد، کشف اخیرمان می تواند حامل سرنخ هایی مهم درباره چگونگی شکل گیری منظومه های سیاره ای باشد و متخصصان را به بازنگری در تئوری های مربوط به شکل گیری قمرها به دور سیارات مجبور خواهد کرد.»

گفتنی است که این ماه فراخورشیدی احتمالی، ابعادی به اندازه بپتون دارد و سیاره ای که به دور آن می گردد، چندین مرتبه از مشتری بزرگ تر است. همین اندازه بزرگ احتمالاً اصلی ترین دلیل کشف آن در میان دیگر ماه های فراخورشیدی بوده است؛ اما تلسکوپ جیمز وب ناسا (که از سال 2021 راه تلکسوپ هابل را ادامه خواهد داد) قادر به شناسایی اجرام کوچکتر است و باید منتظر شناسایی قمرهای بسیار کوچک به کمک آن بود.
با ما در سایت وی پی ان ایران همراه شوید .

مصرف 2 لیتر در صد کیلومتر؛ نسخه هیبریدی شارژی سیتروئن C5 Aircross رونمایی شد

مصرف 2 لیتر در صد کیلومتر؛ نسخه هیبریدی شارژی سیتروئن C5 Aircross رونمایی شد

کمپانی سیتروئن از نسخه هیبریدی شارژی شاسی بلند C5 Aircross در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی کرد. این نسخه در واقع پیش نمایشی از مدل نهایی بوده و با رسیدن به مرحله تولید نخستین محصول هیبریدی شارژی (PHEV) سیتروئن لقب خواهد گرفت.

سیتروئن

پیشرانه ای که فرانسوی ها برای این شاسی بلند یا به عبارت صحیح تر کراس اوور خوش استیل در نظر گرفته اند، شامل یک موتور 1.6 لیتری بنزینی PureTech و یک موتور برقی می شود. این پیشرانه در مجموع 222 اسب بخار قدرت و 337 نیوتن متر گشتاور تولید نموده و در همکاری با گیربکس هشت سرعته خودکار EAT8 چرخ های جلو را به حرکت وادار می کند.

سیتروئن

بد نیست اشاره کنیم پیشرانه و قوای محرکه سیتروئن C5 Aircross هیبریدی شارژی در واقع همان پیشرانه به کار گرفته شده در پژو 508 هیبریدی شارژی است که آن هم اخیرا در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد.

سیتروئن

سیتروئن مدعی است این کراس اوور به لطف پیشرانه سبز و سیستم بازیابی انرژی در هر صد کیلومتر فقط و فقط 2 لیتر سوخت مصرف نموده و تنها 50 گرم CO2 در هر کیلومتر از خود بر جای می گذرد. در صورت تحقق این ارقام در دنیای واقعی سیتروئن C5 Aircross هیبریدی شارژی یکی از پاک ترین کراس اوورهای موجود خواهد بود.
در حالت تمام برقی این نسخه از C5 Aircross می تواند تا 50 کیلومتر مسافت را با حداکثر سرعت 135 کیلومتر در ساعت پشت سر بگذراد. برای لحظاتی که راننده نیاز به بیشترین قدرت و سرعت ممکن داشته باشد، حالتی به نام اسپرت مد در نظر گرفته شده است.
شارژ باتری 13.2 کیلووات ساعتی با شارژرهای دیواری 32A چیزی در حدود 2 ساعت طول می کشد؛ اما در صورت شارژ با شارژرهای معمولی 14A بسته به نوع سوکت بین 4 الی 8 ساعت زمان برای پر شدن باتری لازم است.همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، اگر چه سیتروئن C5 Aircross هیبریدی در قامت یک خودروی کانسپت رونمایی شده، اما به زودی پا به خیابان ها خواهد گذاشت.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

سلفی هایی که آدم می کشند؛ بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سلفی در دنیا

سلفی هایی که آدم می کشند؛ بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سلفی در دنیا

در سال های اخیر با پیشرفت تلفن های همراه و گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی، پدیده ای به نام «سلفی» شدیداً فراگیر شده به طوری که پیر و جوان، گوشی در دست (یا حتی با استفاده از چوبدستی هایی به نام مونوپاد) در حال عکس انداختن از خود و محیط اطراف هستند.

اما یکی از معضلات به وجود آمده، مرگ و میرهای ناشی از سلفی است که به دلیل عدم تمرکز حواس کاربران، به خصوص در اماکن پر خطری مانند لبه پرتگاه یا مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه، رخ می دهند.

بر اساس آمار، در بازه زمانی بین سال های 2011 تا 2017 میلادی، رسانه های انگلیسی زبان دنیا خبر 259 مرگ ناشی از سلفی را منتشر کرده اند که مربوط به 137 اتفاق مختلف بوده است. در این آمار مواردی مانند غرق شدن، پرت شدن از ارتفاع، تصادف با وسایل نقلیه، حمله حیوانات، برق گرفتگی و برخورد گلوله، به عنوان عامل مرگ مطرح شده که در این بین، غرق شدگی با 70 مورد بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است.

سلفی

جالب است بدانید که بر اساس آمار مذکور، کشور هند بیشترین تعداد مرگ و میر بر اثر سلفی را داشته و پس از آن روسیه، آمریکا و پاکستان در رتبه های بعدی قرار دارند. در ضمن تنها 17 مورد از مرگ های ناشی از سلفی مربوط به افراد بالای 40 سال بوده و بیشترین آمار به کاربران 10 تا 29 ساله مربوط می شود.

همچنین سه چهارم از کشته شدگان پسران و مردانی بودند که طبق گزارش، به انجام کارهای پرخطر و ریسکی که به نوعی «مردانه» محسوب می شوند، پرداخته و جان خود را از دست داده اند.

در این بین یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر ناشی از سلفی، گسترش محدوده های «سلفی ممنوع» است که البته به گزارش گاردین در صورت عدم حضور مأموران امنیتی، به راحتی توسط کاربران نادیده گرفته می شوند. راه دیگر حصارکشی و جلوگیری از دسترسی افراد به اماکن پرخطر است که می تواند تا حدودی مؤثر باشد.

با این وجود اماکن خطرناک بسیاری در سراسر دنیا وجود دارد که سلفی گرفتن در آنها می تواند به قیمت جان کاربر تمام شود و مسلماً حصارکشی دور تمام این اماکن یا استخدام مأمورانی برای جلوگیری از ثبت سلفی امکان پذیر نخواهد بود.

به همین خاطر پیشنهاد می کنیم با توجه به آمار بالای مرگ و میر ناشی از سلفی که مسلماً بسیار بیشتر از 259 مورد بوده و هر سال نیز نسبت به قبل بیشتر می شود، خود به اصول ایمنی اهمیت دهید و از به خطر انداختن جانتان برای دریافت چند لایک بیشتر در شبکه های اجتماعی صرف نظر کنید.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

اولین مزرعه خودکار دنیا از ربات کشاورز نیم تنی بهره می برد

اولین مزرعه خودکار دنیا از ربات کشاورز نیم تنی بهره می برد

شرکت استارتاپی IronOX که در ایالت کالیفرنیا بنیان گذاری شده یکی از پیشگامان استفاده از ربات‌ کشاورز به شمار می‌رود. بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه این شرکت قصد دارد از اولین مزرعه‌ی خودگردان جهان که از یک ربات کشاورز ۴۵۰ کیلوگرمی به نام «انگس» (Angus) استفاده می‌کند بهره برداری کند.

موسسان این شرکت یعنی «برندون الکساندر» و «جان بینی» که فارغ التحصیلان رشته‌ی رباتیک هستند می‌خواهند با تکنولوژی خود کار‌های بزرگی انجام دهند. آن‌ها فرصت عرض اندام را در کشاورزی دیده‌اند. جایی که ده‌ها سال و یا شاید صد‌ها سال است که از یک روش قدیمی استفاده می‌کند.

ربات کشاورز

برندون و جان تمام ایالت کالیفرنیا را گشتند و از کشاورزان زیادی راجع به بزرگترین معضلاتشان سوال پرسیدند و عموما با جوابی مشابه مواجه شدند: “عدم علاقه‌ی نسل جدید به کشاورزی و کمبود در نیروی کار”.

ربات کشاورز

اینجا دقیقا همان جاییست که انگس دست به کار می‌شود. در حالی که کشاورزان باید به صورت روزانه چندین بار به محصولاتشان سر بزنند تا از آب کافی، مواد معدنی و نیتروژن کافی آن‌ها اطمینان حاصل کنند؛ انگس می‌تواند همه‌ی این فرایند را با سرعت قابل توجهی مواجه کند و بعد از برداشت محصول را به مرکز تولید ارسال کند. «الکساندر» در این باره می‌گوید:

بیشتر تکنولوژی که الان در اختیار داریم را باید از صفر ایجاد می‌کردیم، اما حالا یک ربات کامل در اختیار داریم که روی محصولات واقعی کار می‌کند که در محیط طراحی شده‌مان در حال رشد و نمو هستند.

به نظر الکساندر، انگس و دیگر ربات‌ها می‌توانند کلید راهگشای موضوع کمبود نیروی کار کشاورزی در محیط‌های شهری بزرگ باشند. الکساندر و تیمش چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتند و حالا کم کم آماده می‌شوند که نقش پر رنگی در تولید محصولات کشاورزی داشته باشند و به زودی پر رنگ ترین حضورشان در ظرف‌های سالاد را آغاز کنند!

کار‌های سنگین این مزرعه‌ی خودگردان توسط انگس ربات کشاورز که پیشتر به آن اشاره کردیم انجام می‌شود. اصلی ترین کار این ربات انتقال محصولات رسیده به دیگر ربات این شرکت -که هنوز نامی ندارد- است تا محصولات را به محفظه‌های بزرگتر انتقال دهد.

این شرکت هنوز در زمینه‌ی برش محصولات از نیروی انسانی کمک می‌گیرد اما به زودی قصد دارند برای این موضوع هم ربات جدیدی طراحی کنند. این شرکت به طور ویژه در حال رایزنی با رستوران‌های شهر سان فرانسیسکوست تا بتوانند بخش اعظمی از مواد اولیه‌ی سالاد‌هایشان را تامین کنند.

شرکت IronOX قصد دارد به زودی در نزدیکی همه‌ی شهر‌های بزرگ آمریکا کارگاهی راه اندازی کند و با روشی مشابه به تولید و فروش مواد اولیه‌ی کشاورزی بپردازد. الکساندر و بینی در تلاش هستند تا قدرت مهندسی خود در زمینه‌ی رباتیک را با علم روز کشاورزی ادغام کنند و اولین مزرعه‌ی خودگران دنیا را با ربات کشاورز به موفقیت‌هایی بزرگ رو به رو کنند.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

هر 5.37 میلیون کیلومتر یک تصادف؛ رکورد شگفت انگیز اتوپایلوت تسلا در رانندگی ایمن

هر 5.37 میلیون کیلومتر یک تصادف؛ رکورد شگفت انگیز اتوپایلوت تسلا در رانندگی ایمن

با تصادفات منجر به مرگی که اوایل امسال برای محصولات تسلا در حالت اتوپایلوت رخ داد، بحث و جدال های فراوانی بر سر این تکنولوژی و میزان قابل اعتماد بودن آن در محافل مختلف شکل گرفت.

از سوی دیگر چندی پیش سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا (NHTSA) سپتامبر گذشته با انتشار نتایج مربوط به تست تصادف مدل 3، اعلام کرد که این سدان برقی ایمنی بسیار بالایی داشته و لایق دریافت 5 ستاره از این سازمان است. پس از این موضوع بود که ایلان ماسک در توئیتی از پرداختن به جزئیات بیشتر درباره ایمنی محصولات تسلا خبر داد.

اتوپایلوت

حال با پایان یافتن ماه سپتامبر کمپانی تسلا گزارش فصلی خود را در رابطه با ایمنی محصولاتش منتشر کرده که حاوی نکات جالبی است. از آنجایی که تولیدات این کمپانی همواره به اینترنت وصل هستند، مهندسین می توانند اطلاعات جامعی درباره شرایط هر خودرو و تصادفات رخ داده کسب کنند. علاوه بر این، به لطف چنین قابلیتی امکان گردآوری و تهیه آمارهای مختلف در بازه های زمانی گوناگون وجود دارد.

اتوپایلوت

بر اساس گزارش اخیر تسلا، در سه ماهه گذشته محصولات تسلا با اتوپایلوت فعال، در هر 3.34 میلیون مایل (5.37 میلیون کیلومتر) تصادف یا حادثه ای شبیه به تصادف داشته اند. این رقم در نوع خود بسیار جالب توجه است، چرا که طبق آمار در صورت کنترل توسط رانندگان در هر 1.92 میلیون مایل (3.08 میلیون کیلومتر) یکی از مدل های تسلا تصادف کرده است.

این آمار نشان می دهند که اتوپایلوت تسلا نزدیک به دو برابر ایمن تر و قابل اعتمادتر از رانندگان بوده و کمتر خودروهای تسلا را دچار سانحه می کند.

اتوپایلوت

بد نیست اشاره کنیم طبق داده های NHTSA میانگین صنعت خودرو برابر با یک تصادف در هر 492 هزار مایل (791 هزار کیلومتر) است. با این حساب می توان نتیجه گرفت که سیستم اتوپایلوت نسبت به رانندگان برتری محسوسی داشته و خودروها را به طور امن تری هدایت می کند.

کمپانی تسلا اعلام کرده در گزارش های آینده از سیستم گردآوری و پردازش داده بهبود یافته ای بهره خواهد برد تا اطلاعات بهتری نسبت به مدل هایی که تصادف می کنند، داشته باشد.

با وجود عملکرد تحسین برانگیز اتوپایلوت ، تسلا کماکان تاکید می کند که رانندگان هنگام فعال بودن این قابلیت دست های خود را بر روی فرمان حفظ کرده و همواره به مسیر پیش رو توجه کنند. این کمپانی اتوپایلوت را یک سیستم کاملا خودران نمی داند.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

مخالفت معاون دادستان کل کشور با فعالیت اینستاگرام

مخالفت معاون دادستان کل کشور با فعالیت اینستاگرام

معاون دادستان کل کشور معتقد است که اینستاگرام برخلاف قانون اساسی صوت و تصویر فراگیر از انحصار صدا و سیما ملی خارج کرده و سال‌هاست مشغول تهاجم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و امنیتی علیه مردم ایران است. «عبدالصمد خرم آبادی» در کانال شخصی خود در پیام رسان سروش ضمن اشاره به این موضوع، موارد دیگری را نیز مطرح کرده و به دو مقوله شناخت و جدیت مسئولان فضای مجازی تاکید کرده است.

معاون دادستان کل کشور

معاون دادستان کل کشور خواستار این شده که مسئولان فضای مجازی وظایف خود را به درستی بشناسند و با جدیت به وظایف خود عمل کنند و همچنین اجازه ندهند که فضای مجازی کشور در اختیار دشمن باشد:

«‌علی رغم گذشت بیش از 5 ماه از صدور دستور فیلتر تلگرام، مسئولین ذیربط به نسخه های فارسی این پیام رسان اجازه داده اند بر خلاف دستور قضایی بازپرس به طور غیر قانونی به عنوان فیلتر شکن عمل کرده و در این موقعیت جنگ اقتصادی ورسانه ای دسترسی 30 میلیون نفر ایرانی را به این شبکه فیلتر شده فراهم کرده اند. همچنین بهترین پهنای باند و تجهیزات و سرورها را از بیت المال به این فیلتر شکن ها اختصاص داده و با این اقدام تبعیض آمیز شبکه های اجتماعی داخلی را در آستانه نابودی قرار داده اند.»

معاون دادستان کل کشور

معاون دادستان کل کشور تاکید کرده که کانال تلگرامی dolaril@ توسط مدیر تلگرام مسدود شده و این کانال را با بیش از دو میلیون عضو، یکی از معدود کانال‌های تلگرامی دانسته که به سقوط دلار و ارزش پول ملی اشاره می‌کرد. اما بخش مهم یادداشت او در مورد شبکه اجتماعی اینستاگرام است و این نگرانی را در بین کاربران به وجود آورده که زمزمه‌های فیلترینگ این شبکه قوت گرفته است. او در بخشی از یادداشت خود چنین نوشته است:

«شبکه اجتماعی اینستاگرام بر خلاف مصوبات شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون‌های زیر مجموعه آن بدون اینکه سرورهای خود را به داخل منتقل نماید و بدون اینکه مقررات قانونی را بپذیرد در فضای مجازی کشور مشغول فعالیت رسانه‌ای است و برخلاف قانون اساسی صوت وتصویر فراگیر را از انحصار سازمان صدا وسیما خارج کرده و بدون هرگونه محدویت قانونی سال‌هاست که مشغول تهاجم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی علیه مردم می باشد و مسئولین فضای مجازی علیرغم تذکرات دلسوزان خم به ابرو نمی آورند..»

معاون دادستان کل کشور

معاون دادستان کل کشور باور دارد که بطور قطع این مشکلات قابل حل هستند ولی حل آنها نیاز به توجه، شناخت‌ و جدیت همه مسئولین فضای مجازی در انجام وظایف محوله دارد.»

صحبت‌های معاون دادستان کل کشور در حالی بیان می‌شود که در حاشیه نمایشگاه تلکام شرکت های ارائه کننده اینترنت ضمن ابراز نارضایتی خود از فیلترینگ تلگرام اعلام داشتند که سهم و درصد زیادی از درآمدشان به خاطر فیلتر شدن این برنامه کم شده چرا که حجم دیتای مصرفی عمده کاربران بر سر این برنامه بود. آنها همچنین تاکید کردند که با زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام نگرانی جدیدی دارند و سهم حجم دیتای کاربران ایرانی را در این شبکه اجتماعی چیزی نزدیک به 20 درصددر آمد خود
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

تولید ارز رمزپایه دیگر با کمک باگ جدید بیت کوین

تولید ارز رمزپایه دیگر با کمک باگ جدید بیت کوین

اخیرا باگ مهمی در کد بیت کوین پیدا شده که ظاهرا امکان ایجاد سکه های یک ارز رمزپایه کمتر شناخته شده را برای هکرها فراهم نموده و این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا از آن برای تولید سکه های مربوط به پول های دیجیتالی دیگر استفاده شود.

توسعه دهندگان پول دیجیتالی Pigeoncoin تایید کرده اند که یک هکر ناشناخته توانسته با موفقیت از باگ موجود در کد بیت کوین کمک بگیرد و ۲۳۵ میلیون سکه به ارزش ۱۵ هزار دلار را تولید نماید.

اما علت موفقیت هکر یاد شده در این کار آن است که طی سالیان اخیر تعدادی از پول های مجازی بخشی از کدهای عمومی بیتکوین را قرض گرفته و به نحوی بر بستر کدهای آن توسعه یافته اند. البته باگ تورمی مورد اشاره در بیتکوین پچ شده است.

باگ بیت کوین به هکرها امکان می دهد تا آنجا که می توانند سکه تولید کنند و حتی محدودیت های کدنویسی موجود در تامین ارزهای رمزپایه را کنار بزنند و ارزش دیگر سکه هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار دارد را پایین بیاورند.

Pigeoncoin چیست؟

ارز رمزپایه

Pigeoncoin به خاطر الگوریتم ارزکاوی X16r اش خود را از دیگر ارزهای رمز پایه جدا نموده، هرچند که در فهرست هزارگانه ارزشمندترین پول های مجازی CoinMarketCap جایی ندارد. توسعه دهندگان این سکه همچنین قصد دارند که با کمک بلاکچین «به جمع آوری غیرقانونی اطلاعات» پایان دهند.

کل اندوخته فعلی Pigeoncoin برابر با ۹۷۰ میلیون است و شخصی که پشت حملات اخیر قرار دارد توانسته برابر با یک چهارم تمامی pigeoncoins معامله شده تا امروز را از طریق باگ بیتکوین بسازد. همین مساله موجب شد سایت CryptoBridge (که در زمینه داد و ستد ارزهای رمز پایه فعالیت دارد) به صورت موقت هرگونه معامله این سکه ها را به حالت تعلیق در بیاورد تا توسعه دهندگان روی پچ آن کار کنند.

توسعه دهندگان Pigeoncoin نیز در کمترین زمان ممکن با استفاده از کدی که اخیرا توسط توسعه دهندگان بیتکوین عرضه شد پچ نرم افزاری مربوطه را منتشر کردند. البته حالا معامله Pigeoncoin کاملا ایمن است اما بازار ارز رمزپایه در اوضاع مناسبی به سر نمی برد و مشخص نیست که آیا دیگر پول های مجازی که با کمک کدهای بیتکوین توسعه یافته اند هم با چنین مشکلی روبرو می شوند یا خیر.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

اکراین بهترین راه استفاده از چرنوبیل را پیدا کرد

اکراین بهترین راه استفاده از چرنوبیل را پیدا کرد

گزارش شده که اکراین بالاخره بهترین راه برای استفاده از زمین‌های چرنوبیل را پیدا کرده و قرار است از آن برای تولید انرژی خورشیدی بهره ببرد.

اکراین

سال پیش یعنی ششم اردیبهشت سال ۱۳۶۵ نیروگاه چرنوبیل شاهد حادثه‌ی اتمی فاجعه باری بود. انفجار و آتش‌سوزی در رآکتور شماره ۴ این نیروگاه باعث پخش مواد رادیواکتیویته در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد.

این مسئله موجب شده‌ انسانها تا ۲۴ هزار سال نتوانند در شهر چرنوبیل سکنی گزینند. حال مسئولین دولت اکراین یک نیروگاه خورشیدی با توان تولید یک مگاوات انرژی را حدود ۱۰۰ متر دورتر از نیروگاه هسته‌ای قدیمی افتتاح کرده‌‌اند. این پایگاه که ۱.۶ هکتار مساحت دارد و توسعه‌ی آن ۱.۲ میلیون دلار هزینه برده است، می‌تواند انرژی مورد نیاز برای تامین نیروی ۲۰۰۰ خانوار را تهیه نماید.

اکراین

علاوه بر این گفته شده کارخانه تولید انرژی خورشیدی جدید در محلی که اصطلاحاً منطقه محرومیت چرنوبیل لقب گرفته، افتتاح شده است.

همانطور که می دانید پس از حادثه چرنوبیل ، ابتدا محیط اطراف تأسیسات به امواج رادیواکتیو آلوده گشت و بعد به تدریج ابرهای آلوده به نواحی دورتر سرکشیدند و بارش باران سبب شد که بخش‌های وسیعی از اروپا به مواد رادیواکتیو آلوده شوند. در اثر انفجار در رآکتور بلوک چهار تأسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو لازم برای ساخت ۱۰۰ بمب اتمی آزاد شده است. از نظر زیان‌های مالی و انسانی، حادثه چرنوبیل بدترین اتفاق نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان به‌شمار می‌رود.

اکراین

این نیروگاه خورشیدی با اینکه هنوز انرژی خیلی زیادی تولید نمی‌کند اما می‌تواند در آینده‌ به رکن اساسی تامین نیروی اکراین تبدیل گردد. مسئولین این شرکت قصد دارند با جذب سرمایه لازم، کارخانه‌ای به وسعت ۲۵۰۰ هکتار توسعه دهند تا بتوانند ۱۰۰ مگاوات انرژی تولید کنند.

زمین های این ناحیه در اکراین ارزان و غیر قابل سکونت هستند، بنابراین خرید و ساخت در آن هزینه بالایی در آن نخواهد داشت. حتی زیرساخت منابع برق کارخانه چرنوبیل نیز هنوز بدون آسیب باقی مانده اند و در صورت امکان، می توان از آن ها هم حتی استفاده کرد.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

درآمد نسخه iOS فورتنایت از ۳۰۰ میلیون دلار گذشت

درآمد نسخه iOS فورتنایت از ۳۰۰ میلیون دلار گذشت

نسخه iOS فورتنایت را مى توان يكى از موفق‌ترین بازی‌های موبایل سال جاری دانست که توانسته طی کمتر از یک سال 200 میلیون دلار برای سازندگانش در کمپانی اپیک گیمز درآمدزایی کند.

فورتنایت را می‌توانید روی سه کنسول پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ و در نهایت پی‌ سی پیدا کنید که روی تمامی این پلتفرم‌ها هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و اکنون به عنوان یک پدیده جهانی شناخته می‌شود.

در حال حاضر نسخه نهایی فورتنایت برای اندروید منتشر نشده اما نسخه بتای بازی روی این پلنفرم بیش از ۱۵ میلیون بار دانلود شده که رقمی فوق العاده محسوب می‌شود. انتظار می‌رود که این شیب مناسب در ماه‌های آینده و با عرضه به‌روزرسانی‌های گسترده بازی ادامه دار باشد.

نباید از این نکته هم غافل شد که فورتنایت اندروید از گوگل پلی قابل دانلود نیست و کاربران این سیستم عامل برای دانلود بازی باید به سایت اپیک گیمز مراجعه کنند.

در ضمن، با توجه به آن که این عنوان در ماه های اخیر به بزرگ ترین بازی رایگان تاریخ کنسول ها تبدیل شده، جابجا شدن رکورد تعداد بینندگان همزمان سرویس توییچ با محوریت این بازی چندان عجیب به نظر نمی رسد.

جالب است بدانید که تمام این درآمدها در حالی به دست آمده‌اند که شما می‌توانید فورتنایت را بدون محدودیت، به صورت رایگان تجربه کنید و تمام درآمد این بازی متکی به پرداخت‌های درون برنامه‌ای است که البته آن‌ها هم تاثیری روی قدرت بیشتر شما طی بازی نخواهند داشت.

جدا از موفقیت‌ها، فورتنایت ابعاد منفی خود را هم به جای گذاشته و کار به جایی رسیده است که بعضی از نوجوانان به خطار اعتیاد به این بازی، کارشان حتی به روانپزشک کشیده می‌شود. از سمتی دیگر نیز بعضی از والدین نیز برای حرفه‌ای شدن فرزندان خود در فورتنایت، دست به استخدام مربی خصوصی برای آن‌ها می‌زنند.

آیا تا کنون نسخه iOS فورتنایت را تجربه کرده‌اید؟ به نظر شما دلیل موفقیت این بازی چیست؟
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

نگاهی به نسخه جدید اپلیکیشن رسید ؛ پرداخت اینترنتی بدون کارمزد

نگاهی به نسخه جدید اپلیکیشن رسید ؛ پرداخت اینترنتی بدون کارمزد

«دویست تومان پول خرد دارید؟»، «کارت خوان نداریم»، «اسکناس گوشه ندارد» و … جملاتی هستند که بارها در معاملات روزمره‌مان می‌شنویم؛ موقع تاکسی سوار شدن، موقع خرید از نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها و دستفروش‌ها و به طور کلی موقعیت‌هایی که پرداخت الکترونیکی در آن ممکن نیست و یا دردسر دارد

تیم کافه بازار با ایده‌ای بسیار ساده اما فوق العاده کاربردی، تصمیم گرفته تا مشکل الزام پرداخت پول نقد را از سر راه شما بردارد. به کمک سرویس اپلیکیشن رسید دیگر لازم نیست شماره کارت فرد مقابل را داشته باشید و تنها با شماره موبایل یا اسکن کد QR می‌توانید پرداخت‌هایتان را انجام دهید.

اپلیکیشن رسید یک سرویس پرداخت آسان با موبایل است که بر بستر شبکه بانکداری الکترونیکی ایران (شتاب) کار می‌کند. وظیفه این سرویس دقیقا به همان سادگی است که فکرش را می‌کنید: به جای این که به کسی پول نقد بدهید، با استفاده از اپلیکیشن این سرویس پول را برای هر کسی که می‌خواهید می‌فرستید.

کار با برنامه خیلی ساده است. برای اینکه واریزی داشته باشید، کافیست در بخش خانه مبلغ مد نظرتان را وارد کرده و سپس یکی از دو گزینه «درخواست» یا «پرداخت» را انتخاب کنید. وظیفه پرداخت که مشخص است. بعد از کلیک روی آن باید شماره موبایل فرد مقابل را وارد کنید و سپس همان روند پرداخت‌های اینترنتی اما با یک مرحله کمتر را پیش بگیرید.

اپلیکیشن رسید

اتدا شماره کارت را نوشته، سپس CVV2 و در نهایت تاریخ انقضا را وارد کنید؛ خبری از حروف تصویری برای اثبات اینکه ربات نیستید، نخواهد بود. این از پرداخت اما اگر در خواست را بزنید، بعد از انتخاب شماره مورد نظر، فرد مقابل یک پیام کوتاه یا اعلان اپلیکیشن دریافت می‌کند و در صورت تایید مبلغ مورد نظر به حساب شما انتقال می‌یابد.

البته در کنار استفاده از شماره موبایل، تیم سازنده برای افزایش سرعت معاملات از ایده کد QR هم استفاده کرده است. بدین صورت که هر کاربر دارای کد QR مختص خودش بوده و با اسکن آن به کمک گوشی دیگر نیازی به وارد کردن شماره موبایل نخواهد بود و برنامه به کمک همین QR مبلغ را حساب پذیرنده می‌ریزد.

در اینجا دو نکته وجود دارد؛ یکی اینکه حتی اگر طرف مقابل اپلیکیشن رسید را نداشته باشد و شما شماره موبایل او را به عنوان پذیرنده انتخاب کنید باز پول برای او واریز می‌شود. بنابراین برای برداشت، پذیرنده ابتدا باید ابتدا اپ را نصب کرده و بعد از وارد کردن اطلاعات حساب پول را از اپلیکیشن رسید به حساب شخصی خودش انتقال دهد

اپلیکیشن رسید

برای گزینه درخواست هم باز همین مسئله صادق است. از طرفی بعد از تکمیل پروسه پرداخت یا درخواست نیز می‌توانید با مراجعه به منوی تراکنش‌ها، تمام پول‌هایی که رد و بدل شده یا تراکنش‌هایی که ناموفق بوده را ببینید. اما رسید چه مزیتی دارد؟ جدا از سرعت بالاتر نسبت به کارت‌خوان‌ها و حل مشکل پول خرد، در اینجا هیچ کارمزدی از کاربر گرفته نمی‌شود. برخلافپرداخت کارت به کارت.

با توجه به حمایت تیم بزرگ کافه بازار از رسید، می‌توان مطمئن بود که این سرویس در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از مهم‌ترین اپلیکیشن های نصب شده در موبایل ایرانیان تبدیل بشود. به‌خصوص که در نسخه جدید برنامه کار با آن حتی ساده‌تر از قبل بوده و مهم‌تر از این ویژگی، سرعت استفاده از اپ هم افزایش خوبی داشته است.

در نسخه قبلی اپلیکیشن رسید باید با بلوتوث کار‌ها را پیش می‌بردید ولی حالا اپ روندی کاملا آنلاین پیش گرفته، قبلا دو اپلیکیشن مجزا برای «پذیرنده پول» و «پرداخت کننده» وجود داشت ولی حالا این دو در یک برنامه واحد ترکیب شده‌اند، برنامه حالا برای iOS هم در دسترس است و همچنین با انتقال پول از طریق رسید کاربر کارمزدی را پرداخت نخواهد کرد.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

نگاهی به قیمت لاستیک‌ سایز 13 پراید در بازار

نگاهی به قیمت لاستیک سایز 13 پراید در بازار

خرید تایر یکی از چالش هایی است که تمامی مالکان خودرو دیر یا زود با آن روبرو خواهند شد. بازار لاستیک و تایر پر از برند های متنوع بوده که مزایا و معایب خاص خود را دارند. عموما توصیه می شود که پیش از خرید تایر مقداری در مورد آن تحقیق کرده و تلاش کنید که لاستیکی را انتخاب کنید که سایز مناسبی داشته و با شرایط آب و هوایی که خودرو در آن تردد دارد مطابقت کند. پیش از این در مطلبی به معرفی و تشریح اعداد و ارقام حک شده بر روی لاستیک خودرو ها پرداختیم و سعی کردیم نکات کلیدی برای انتخاب مناسب یک تایر را عنوان کنیم.  به طول کلی گفته می شود در هنگام خرید لاستیک تنها به توصیه فروشندگان بسنده نکرده و فاکتورهای زیر را نیز در نظر بگیرد:

1- تاریخ تولید

2- حداکثر فشار باد

3- بار مجاز

4- سرعت مجاز

5- اندازه

6- مقاومت حرارتی

7- چسبندگی

8- ساییدگی

9- ترکیبات سازنده

لاستیک‌

در نظر داشته باشید که اولین توصیه در هنگام خرید  استفاده از تایرهای استاندارد مناسب با نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل است. هرگز استفاده از رینگ های زنگ زده ،پوسیده ،تاب دار و جوشکاری شده و لاستیک های نخ زده، معیوب و یا تعمیر شده توصیه نمی شود چرا که ممکن است آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو وارد کنند. از طرف دیگر با این کار جان سرنشینان خودرو نیز به خطر می افتد.

بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقد اند که بهتر است تمام لاستیک های خودرو از یک نوع باشند، مشخصات یکسانی داشته باشند و هیچ گاه لاستیک های رادیال و بایاس پلای به طور هم زمان بر روی یک خودرو استفاده نشود
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید .

آموزش استفاده از نیم تگ اینستاگرام و نحوه شخصی سازی آن

آموزش استفاده از نیم تگ اینستاگرام و نحوه شخصی سازی آن

این چیز جدیدی نیست که بگوییم اینستاگرام باز هم به سراغ ویژگی‌های اسنپ چت رفته و آن‌ها را با کمی تغییر به پلتفرم جذاب خود آورده. مثلا همین استوری‌های محبوبی که این روزها همه ما درگیرشان هستیم، در اصل برای اسنپ چت بودند و بعدا پایشان به اینستاگرام باز شد.

حالا این موضوعی که برایتان گفتم باز هم اتفاق افتاده و اینستاگرام با الهام از ویژگی اسنپ کد اسنپ چت،‌ ویژگی نیم تگ را در اختیار کاربرانش قرار داده که با آن می‌شود خیلی راحت لیست دوستان را گسترش داد.

به لطف این ویژگی، یک کد دیجیتالی خاص و منحصر به فرد در اختیار هر کاربر قرار می‌گیرد که کاربران دیگر با اسکن آن می‌توانند خیلی سریع تر یک شخص را به دایره دوستانشان اضافه کنند. البته نیم تگ اینستاگرام نسبت به اسنپ کد پیشرفت‌هایی داشته و دست کاربر برای تغییر و شخصی سازی کدهای دیجیتالی باز خواهد بود.

برای هر کد دیجیتالی سه تم رنگی، اموجی و سلفی وجود دارد که کاربر می‌تواند از بین این سه یکی را انتخاب کند. جالب‌ تر اینکه هر یک از این تم‌ها را نیز می‌شود شخصی سازی کرد. مثلا می‌توان اموجی‌های تم اموجی را تغییر داد و ظاهر متفاوتی به کدهای دیجیتالی بخشید.

نیم تگ

برای دسترسی به نیم تگ و شخصی سازی آن، ابتدا باید به صفحه پروفایل خود بروید. حالا اگر موبایل اندرویدی دارید کافیست آیکون نیم تگ که بالای صفحه قرار گرفته را لمس کنید. اما اگر کاربر موبایل‌های شرکت اپل هستید برای دسترسی به این آیکون باید ابتدا به سراغ آیکون سه خط افقی بروید و منوی کشویی آن را بیرون بکشید. آن وقت اگر به این منو خوب نگاه کنید آیکون نیم تگ را خواهید دید.

نیم تگ

با فشردن آیکون نیم تگ یک راست به صفحه شخصی سازی آن ارجاع داده می‌شوید و حالا می‌توانید هر طور که می‌خواهید ظاهر کد دیجیتالی خود را تغییر دهید. برای تغییر تم‌ها نیز فقط کافیست نام آن‌ها را لمس کنید تا تم بعدی در مقابلتان ظاهر شود. زمانی که به تم بعدی برده شدید می‌توانید با لمس صفحه، رنگ یا اموجی‌های آن تم را تغییر دهید.

کارتان که با شخصی سازی نیم تگتان تمام شد نوبت به این می‌رسد که یاد بگیرید چطور نیم تگ دیگران را سریعا اسکن کنید و آن‌ها را به جمع دوستان مجازی خود بیاورید. برای این کار بهترین راه این است که به صفحه اکسپلور بروید و از نوار بالایی، آیکون نیم تگ را بفشارید.

با این کار دوربین موبایلتان فعال می‌شود و آن وقت آماده اید که نیم تگ دیگران را اسکن کنید. به محض اسکن نیم تگ یک شخص، پروفایل آن طرف در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید او را دنبال کنید.
با ما در وی پی ان ایران همراه شوید.